torstai 25. helmikuuta 2016

Vähemmän on Enemmän kirja 26/xx

Tapojen anatomia

Tavoilla on kolme eri osaa. Ne toimivat ikuisessa silmukassa. Tapoja et saa lopetettua, mutta voit muuttaa niitä. Tapojen osat ovat Vihje joka laukaisee aivoissasi Rutiinin jota kutsut tavaksi. Suoritat rutiinia, jotta saat Palkinnon joka tuottaa yleensä mielihyvän tunteen. Ilman palkintoa aivosi eivät muista suorittamaasi rutiinia. Palkinnon jälkeen aivosi lepäävät siltä osalta mihin tapasi on tallennettu. Alla olevasta kuvasta 2 löytyy tapa-silmukka.

 


Kuva 2. tapa-silmukka

Tapojen aikana aivojesi toiminnassa tapahtuu kaksi selvää energiankulutuspiikkiä. Ne ovat vihjeen huomaaminen ja palkinnon saaminen. Rutiinit kuluttavat sitä vähemmän energiaa mitä useammin ja pidempään niitä suoritat. Vihjeet voivat olla mitä tahansa, kuten ajankohta, paikka tai seura. Myös visuaaliset vihjeet, kuten karkkihyllyt voivat laukaista rutiinisi. Rutiinit voivat olla yksinkertaisia tekoja, kuten kynsien pureskelu tai monimutkaisia, kuten sijoituskohteiden analysointi. Niiden kesto voi olla mitä tahansa millisekunneista moniin tunteihin tai jopa vuorokausiin. Palkinnot vaihtelevat hyvän olon tunteista, kuten ylpeydestä fyysisiin muutoksiin tai hormonien tuottamiseen. Palkinnon suuruus tuottaa rutiinin tekemiseen muodostuvan jatkuvan halun ja tarpeen. Suurin syy tavan muodostumiseen on palkinto. Tapojen anatomian ymmärtäminen mahdollistaa uusien tapojen luomisen ja vanhojen muuttamisen.



Uusien tapojen luominen

Uusien tapojen luomisessa on kolme osaa:
  1. Selkeän vihjeen keksiminen
  2. Rutiinin määritteleminen
  3. Palkinnon määrittely
On makuasia missä järjestyksessä näitä lähtee määrittämään. Kaikki osat ovat pakollisia, jotta tavan luominen on mahdollista. Mitä monimutkaisemmasta rutiinista on kyse sitä tarkemmin se on määriteltävä vihjeitä ja palkintoja myöten. Jos haluat oppia suorittamaan jonkun uuden tavan aamuisin niin sinun kannattaa tuoda vihjeeksi yöpöydällesi tai muuhun paikkaan näkyville väline, jolla haluat tavan suorittaa. Voit tuoda hammasharjan mikäli haluat oppia pesemään hampaasi myös aamulla. Jos haluat alkaa käymään aamulenkillä niin tuo lenkkarisi ennen nukkumaanmenoa makuuhuoneesi ovelle. Palkinto voi olla mikä tahansa asia joka tuottaa sinulle hyvän olon. Se voi olla urheilusta tullut hyvä olo tai vanhat upeat farkut, jotka eivät mahdu enää päällesi. Pääasia, että palkinto tuottaa sinulle hyvän olon. Riittävän suuri palkinto on ainut mahdollisuus luoda uusi tapa onnistuneesti. Vihjeen on luotava halu palkintoon, jonka saat rutiinista eli sen pitää tavalla tai toisella liittyä rutiiniin ja palkintoon.


PS. ensi viikolla julkaistavaan seuraavaan osaan tavoista tulee kirjoistani löytymätöntä materiaalia siitä kuinka onnistua paremmin vanhojen tapojen muokkaamisessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti